Pagina's

maandag 10 maart 2014

Broers, lente en gebak



Wat wordt Seppe groot. Toen ik deze foto bekeek moest ik even slikken, hij wil de wereld ontdekken en leren kennen en leert iedere dag nieuwe dingen, door te spelen, te doen en te ervaren. Ik ben zo gelukkig als ik Seppe zie en hoor.



Rein wordt ook in een ras tempo groter en groter, vooral ook fysiek. Deze week staat in het teken van drie woordige zinnen. Het ontdekken van de grenzen en de gevolgen bij het overschrijden ervan lijkt Rein als een levenstaak te hebben opgevat. We hebben het niet altijd makkelijk samen zo strijdend. Ik vind het soms een hele kunst om hem af te leiden en via een positieve weg uit situaties te halen. Maar dan zitten we aan tafel (ik zit naast hem) en slaat hij zijn armpjes krachtig om me heen. "Mij mama. Ief. Kuffelen! en lijkt hij me niet meer los te willen laten. Groter worden gaat niet over een gladde en rechte weg, maar gaat via een kronkelig en bochtig paadje, met vaak hele spannende maar ook prachtige uitzichten.





Amandelcakejes met appel en rozijnen

Recept:
100g kokosolie 
100g kokosbloesemsuiker
3 eieren
1 1/2 tl wijnsteenpoeder
100g havermeel (fijngemalen havermout)
100g amandelmeel
50g kokosrasp
1 handje gewelde rozijnen
1 appel in stukjes

Verwarm de oven voor op 180 C.
Smelt de kokosolie in een pannetje.
Doe de eieren en de kokosbloesemsuiker in een kom en mix ze luchtig en romig.
Meng hier de kokosolie doorheen.
Voeg het havermeel, het amandelmeel en het wijnsteenpoeder toe en meng voorzichtig.
Voeg de kokosrasp, de gewelde rozijnen en appel toe.
Doe het deeg in muffinvormpjes en bak ze in de voorverwarmde oven af tot ze goudbruin zijn en de prikker er schoon uit komt.



Milde Chocoladetaart

Recept:

400g pure chocolade
200g roomboter of 150g kokosolie
100g ahornsiroop of kokosbloesemsuiker
5 eieren
200g bloem
1 flinke tl wijnsteenpoeder
1 doosje aardbeien

Verwarm de oven voor op 180 C.
Smelt de chocolade en de roomboter au bain marie.
Mix ondertussen de eieren en de suiker tot een luchtig en romig mengsel.
Zeef boven het eimengsel de bloem en het wijnsteenpoeder in kleine porties en spatel ze er doorheen.
Roer nu het chocolademengsel door het ei mengsel. 
Bekleed een taartvorm met bakpapier en giet daar het beslag in.
Zet de taart in  de oven en bak hem in ongeveer 30 min. gaar.
Als hij is afgekoeld kan je hem afmaken met heerlijke verse aardbeien.


Een eigen huis bouwen, heksenbrij brouwen en zandtaarten bakken.



Samen in de hangmat met papa, samen in de hangmat o ja, o zo!....



Hoog in de lucht staan heldere kleuren, teken van geluk, staat een regenboog.
Laat hij ons zien hoe in zovele kleuren 't leven zich ontvouwt, als een regenboog. Ze helder als het geel is, zo vurig als het rood is, zo levendig als het groen is, zo dromerig als...... blauw.


Een heel dapper meisje ineens met hoofd en schouders boven de haag uit. Het is echt een eind kan je verzekeren. 
Niet lang daarna werd ze vergezeld door haar grote broer. Samen  na een heerlijke avond met vuur en voor het eerst buiten eten. Zelfgebakken broodjes, met worstjes en salade. Een goede afsluiting van de vakantie lijkt me.



Fijne lentedagen!
Marilke Jorinde


Geen opmerkingen:

Een reactie posten