Pagina's

maandag 18 november 2013

Pepernoten en een Fameuze Vlaamsche stoofschotel

De goedheiligman kwam eerder dan verwacht dit jaar. Dat wil zeggen dat ik nog niet echt in Sinterklaas stemming ben. Ik heb het gevoel dat de zomer pas net voorbij is en dat na al het herfstweer van de afgelopen tijd. Mijn gevoelstijd loopt gewoon wat langzamer dan de werkelijke tijd dit jaar. Misschien een mooie bijkomstigheid van het thuismoederen. Alles in ander en rustiger vaarwater. De kinderen kunnen hun geluk niet op en zagen de Sint aankomen in een klein lieflijk haventje niet ver van ons huis. 
Affein het bakken zet zich lustig voort en er ontstaat van alles lekkers.
Vandaag bakten we pepernoten, ik wilde graag die hompige pepernoten maken die op taai taai lijken. De smaak is heerlijk, de structuur was net iets te luchtig. Dus wat minder wijnsteenpoeder er in.
Ik maakte ze met volkoren meel, de bloem was op, dit was ook heel lekker. Wat een heerlijke geur met anijs erin.



Recept:

250g honing of 150g honing en 100g kokosbloesemsuiker
70ml melk (rijstmelk)
2 tl gemalen anijszaad
1/4 tl kaneel
1/4 tl kardemom
1/2 tl gemberpoeder
1 ei
350g bloem of meel
1/3 tl wijnsteenpoeder (bakpoeder)

Warm de melk en het zoetmiddel in een pannetje op tot het zoetmiddel is gesmolten en laat het daarna afkoelen tot de melk handwarm is.
Doe de kruiden in een kom en klop ze met het ei tot een luchtig mengsel.
Voeg de melk bij het kruiden-ei mengsel.
Voeg nu de bloem en het wijnsteenpoeder toe. Meng alles goed, het wordt een kleverig maar stevig deeg.
Zet het deeg voor een paar uur in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 180°C.
Vorm er daarna balltejes van en leg ze vlak bij elkaar op een bakplaat.
Bak ze gedurende 15-20 min. goudbruin.
Een laten staan dan proeven ze nog beter.

Even een hulde aan mijn lieve man. Hij is de stoofvlees koker thuis. Afgelopen zaterdag maakte hij een Fameuze Vlaamsche stoofschotel met een beetje een Limburgse kwinkslag erin. Echt de geur alleen al deed het water in mijn mond komen en de smaak, verrukkelijk!!! Ik heb vast een verzoek ingediend voor nog eens zo'n heerlijk maal.

O ja, en 23 november 2013 is er bij ons op school Rudolf Steiner School Breda, een Herfstbazaar. Zeker de moeite waard om naartoe te komen en vast wat inkopen te doen voor Sint en allerlei leuke activiteiten te doen met de kinderen.


Fijne, week toegewenst,
Marilke Jorinde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten