Pagina's

dinsdag 17 december 2013

Kerststol

Kerststol. Ieder jaar weer verheug ik me hierop. Het is de lekkerste kerststol die ik ooit heb gegeten. En het is een soort van familie recept. Mijn moeder maakte hem altijd en mijn tante. Nu maak ik hem al zeker 10 jaar, als het al niet langer is. Seppe kan niet wachten tot het Kerstochtend is. Dan snijden we hem aan, smeren er lekker dik koude roomboter op en genieten. Het lekkerste is hij wanneer hij drie tot vier weken voor Kerst wordt gebakken en daarna goed wordt ingepakt. 
Het is een heel werk ieder jaar weer, maar zonder is het geen voor mij echt geen Kerst. Door de jaren heen heb ik het recept hier en daar aangepast. en hier is het dan. Ook een prachtig geschenk om aan iemand te geven. Hij zat ook altijd in onze kerstmand die we ieder jaar aan familie en vrienden uitdeelden. 


Recept:

500g bloem
1 bakje wijnsteenpoeder
100g suiker 
1 pakje vanillesuiker 
snufje zout
4 druppels amandelaroma
1tl citroenrasp
1 mespunt gemalen kardemom
1 mespunt nootmuskaat
2 eieren
175g koude boter
125g krenten
125g rozijnen
100g cranberry's
250g kwark
150g gemalen amandelen
100g sukade
125g gemengde gehakte noten
100g gesmolten boter
50g poedersuiker

Verwarm de oven voor op 200°C.
Doe de bloem in een grote kom en meng hem met het wijnsteenpoeder. 
Maak in het midden een kuiltje.
Week ondertussen de krenten, rozijnen en cranberry's in kokend water en laat ze daarna uitlekken.
Doe daarin de suiker, de vanille en het zout.
Daarna, het amandelaroma, de citroenrasp, de kardemom, nootmuskaat, de eieren en de boter.
Meng alles een beetje met elkaar. 
Voeg daarna de krenten, rozijnen, cranberry's en de kwark toe. 
Maak een deegje van dit alles.
Voeg daarna de gemalen amandelen, de gehakte noten en de sukade toe. 
Kneed alles tot een soepel, ietwat kleverig deeg.



Bak de Kerststol op 160°C tot 180°C. Ongeveer 50 tot 60 min.
Hij is gaar als je de prikker er droog uithaalt. 
Hij wordt makkelijk bruin, het is goed om hem wat langer te bakken op 160°C i.p.v. van snel op 180°C.
Direct na het bakken overgieten met de gesmolten boter en bestrooien met de poedersuiker.

Tip:

Hij is ook heel lekker met spijs erin. Die kan je in de biowinkel kopen met of zonder suiker of zelf maken met amandelen, ei en zoetmiddel.



Het was een echte bakdag zoals je ziet, kerststol, zuurdesem brood en deeg voor gist broodjes. Heerlijk!


Maria die zoude naar Bethlehem gaan, 
Kerstavond voor de noene.
St. Jozef die zou al met haar gaan, 
om haar gezelschap te hoeden.


Morgen, woensdag 18 december om 18.00u speelt Vrije School Breda het Kerstspel, in de Stal. Echt de moeite waard om naar te kijken. Zonder dit spel is het voor mij geen Kerst. Ik heb het echt al meer dan 20 keer gezien, maar ieder jaar weer geniet ik er van. Het os prachtig zo eenvoudig en sober als het is en heel sfeervol. Wil je er meer over weten ? Vrije School Breda.

Ik mag al enkele jaren het schoolkoor dirigeren en leiden. Een van de meest leuke dingen om te doen. Iedere keer weer is het genieten. Soms zelfs tot kippenvel aan toe. Donderdag 19 december om 19.00u staan we met het schoolkoor op de Grote Markt in Breda en zingen ik met de klassen 4, 5 en 6 allerlei Kerstliederen. Zeker de moeite waard als je in de buurt bent om van te komen genieten.


Deze prachtige ster kregen de kinderen geschonken, elk een, van mijn ouders, met een zelf gemaakte kaars erbij. Ze hangen te schitteren in de kerstboom en zijn hand gemaakt koper geslagen.

Bakze en een fijne week, ik ben al aan het aftellen tot de Kerstvakantie!
Marilke Jorinde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten