Pagina's

zondag 22 september 2013

Herfst, herfst, wat heb je te koop?


Peultjes van de Lupine oogsten om volgend jaar weer gezaaid te worden.

We waren vanmiddag in de Kapeltuin. Een biologische moestuin, midden in de Haagse Beemden. Nog geen 5 min. bij ons huis vandaan. Een geweldig initiatief op een prachtige plek. Vandaag werd er geoogst en mochten we een kijkje nemen in de moestuin. Een waar feest voor de kinderen die mochten helpen. Op kleine kampvuurtjes werd gekookt. Pompoensoep van pompoenen uit de tuin, gepofte aardappels met een heerlijk sausje en er was door allerlei mensen lekkers gebakken. 
Het was werkelijk genieten!!
En wat misschien nog wel leuker is,  dat ik vanaf nu met de kinderen ga helpen in de tuin. Ik heb er al heel veel zin in! Nog een voordeel van thuis werken en de tijd die ik nu meer heb. Eindelijk tijd om mee te doen.



Elke zorgde goed voor de zak waar de oogst in moest. Iedere peul werd grondig gecontroleerd.

Is deze echt goed?! Er zit zo'n lang puntje aan.

Er werd van geoogste groenten een heerlijke maaltijd gekookt.




Ik had deze week zo'n zin in worteltjestaart, dat komt omdat ik een stukje heerlijke worteltjescake kreeg bij Anne-Sophie. Dus die heb ik gemaakt. Alles stond klaar en een deel al in de schaal om te mengen, tot ik er achter kwam dat ik geen eieren had. Tja wat nu? Banaan? Dat is een goede vervanger voor eieren weet ik, alleen is mijn ervaring hiermee nog niet zo groot.
Ik had zo'n zin dat ik het maar gewoon gedaan heb. Wat was hij lekker en passend bij het herfstige weer. 



Worteltjestaart

Recept:

150g kokosbloesemsuiker of rietsuiker (oerzoet is hier ook lekker)
175ml zonnebloemolie
3 bananen of 3 eieren
250g meel
1 1/2 tl baksoda
1 tl kardemompoeder
1 1/2 tl kaneel
mespunt zout
100ml rijstmelk of melk
een hand gehakte walnoten
20g amandelschaafsel
50g rozijnen
400g geraspte wortel

Voor de topping: (deze is niet echt nodig maar wel heel lekker en fris)
200ml crème fraîche (300ml als je een flinke laag wilt)
2 el kokosbloesemsuiker of rietsuiker
1/2 tl geraspte citroen

Verwarm de oven voor op 150 °C.
Mix het zoetmiddel, de olie en de bananen of eieren gedurende een min. of 3 met de mixer tot een romig mengsel.
Zeef de bloem en de baksoda door het oliemengsel. 
Voeg de kruiden toe en het zout en meng dit goed door het deeg.
Voeg de rijstmelk toe.
Nu mogen de noten en rozijnen door het deeg worden gemengd.
Als laatste voegen we de geraspte wortels toe en mengen het deeg goed.
Doe het deeg in een ingevette en met bloem bestoven bakvorm.
Zet de taart in de oven voor ongeveer 50 min.
Kijk met een prikker of hij echt gaar is in het midden.
Laat de taart afkoelen.
Maak ondertussen de topping. 
Voeg bij de crème fraîche het zoetmiddel en de citroenrasp toe.
Als de taart is afgekoeld kan je hem bestrijken met de topping.

Eet smakelijk!

Alvast een fijne week,
Marilke Jorinde



Geen opmerkingen:

Een reactie posten