Pagina's

maandag 2 september 2013

Elke fietst!!!!!!

Afgelopen week vroeg Elke al enkele keren of ik tijd had om met haar te oefenen op haar "zonder zijwieltjes fiets". "Want ik weet dat ik het nu kan mama!" Vrijdag had ik eindelijk tijd.
Voor ons huis stapte Elke op haar fiets. Ik hield haar zadeltje vast, zoals het een goede moeder betaamt en rende met haar mee. Maar ik voelde al snel dat ik eigenlijk voor niets haar zadel vasthield. Dus heb ik het maar snel losgelaten, mijn hand tegen haar ruggetje gelegd zodat ze mijn aanwezigheid wel voelde en ze fietste!
Helemaal zelf!! Ook het op en afstappen deed ze meteen goed. 
's Middags maakte ze meteen een fietstocht met papa en Seppe. Daar had ze zich helemaal op verheugd.
Slechts een kleine kink in de kabel, Elke had zich voorgenomen met Opa Zee te leren fietsen. Ze stelde heel snel haar wens bij: "Ik ga een grote fietstocht maken met Opa Zee als ik hem weer zie! Wanneer is dat mama??"
Sorry voor de foto, ik heb nog geen betere, maar ik ben zo trots dat ik niet langer kon wachten.

Zien jullie de grote glimlach op haar gezicht?!
Ik had beloofd te laten weten hoe mijn eerste zelfgemaakte zuurdesembrood smaakte. Het was verrukkelijk. Zacht van smaak, niet droog, en de kinderen waren ook fan. Het mag de volgende keer iets zuurder vind ik en in het midden was het net niet helemaal gaar het brood en dat is toch jammer.

Mijn zuurdesembrood en zelfgemaakt bramenjam, van zelf geplukte bramen.


Tarte tatin van cherrytomaatjes

We logeerden met een aantal collega's gezellig in Zeeland. Iedereen nam wat mee voor het eten dan wel het knabbelen 's avonds. Ik maakte Tarte tatin van cherrytomaatjes naar een recept van Donna Hay. Ik paste het wel wat aan.

Recept:

40g boter
2 of 3 el basamico azijn
2 el kokosbloesem suiker of rietsuiker
500g cherrytomaatjes

1 pakje bladerdeeg
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Verwarm de boter, de azijn en suiker. Roer goed door tot de suiker is gesmolten en het mengsel iets is ingedikt. Je kan dit het best in een koekenpan doen die in de oven kan of in een bakvorm (geen springvorm) met doorsnede 24 cm.
Leg de cherrytomaatjes met de gesneden kant naar onderen op het boter, azijn, suikermengsel.
Plak vier plakjes bladerdeeg aan elkaar en rol deze uit tot een plak die over de cherrytomaatjes past.
Rol van nog vier bladerdeegplakjes weer een plak die daaroverheen past. 
Leg de eerste plak er overheen. Bestrijk met wat melk. Leg de tweede plak hierover heen.
Goed aandrukken langs de randen.
Zet de Tarte tatin in de oven tot hij goudbruin is geworden (ongeveer 15 tot 20 min).
Laat hem iets afkoelen en draai hem om op een bord.
Garneer met verse basilicum.

Een fijne week.
Marilke Jorinde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten