Pagina's

maandag 12 mei 2014

Met een gouden randje

Ik bedacht laatst dat ik wel heel vaak schrijf over de dingen de me gelukkig maken, waar ik trots op ben, waar ik van geniet, kortom over mooie momenten, herinneringen en gebeurtenissen.
Het is natuurlijk niet zo dat mijn leven alleen maar zonneschijn is. Ik kan best wel flinke beren zien op de weg en ben absoluut niet de gemakkelijkste om mee om te gaan, samen te wonen.
Zo heb ik na drie zwangerschappen ineens last van stemmingswisselingen en regelmatig een ochtendhumeur en dat terwijl ik eigenlijk altijd een ochtendmens was.
Maar die heerlijke momenten waar ik dan zo nu en dan wat over schrijf, dat zijn momenten met veelal een gouden randje, hoe klein ook. Dat zijn momenten die me een gevoel van gelukzaligheid bezorgen, die me laten leven, die me op laten staan 's ochtends na weer een nacht met amper slaap.
Onze kinderen, die geven me zoveel warmte, liefde, prachtige en innige momenten en die wil ik graag delen.

Zo gingen we gisteren, na een heerlijk moederdag ontbijt (mijn man maakte croissantjes, fruitsla, vers sap en hartjes tosti's. Bovenop dit alles mocht ik ook nog uitslapen!!!) en prachtige tekeningen, door de stromende regen met de auto naar een collega van mijn man. Hij heeft bevruchte kippeneieren en dat is heel fijn voor onze alleenige kip die nu broeds is en zo haar best doet om haar eieren uit te broeden. Zes eieren namen we mee. De kinderen en wij ook, vinden het een hele spannende en leuke aangelegenheid. We legden de eieren naast Thea, want zo heet onze kip, en even later had ze ze allemaal onder zich geschoven. Daar zit ze dan, op haar nest, zonder haar eieren in de steek te laten, amper tijd om te eten en te drinken. Wat een enorme toewijding!
Over drie weken zouden de eerste kuikentjes uit moeten komen. We verheugen ons enorm!
Verder reden we rond door het buitengebied en door kleine dorpjes op zoek naar ons droomhuis. Het hoeft niet groot te zijn, maar met een flinke tuin, liefst met uitzicht over de weilanden of in of naast het bos.


Rein gillend dat het lampje nu groen is en dat er echt wafels in moeten!!!!

Om de vakantie af te sluiten bakte ik wafels. We aten ze op na ons kopje groentensoep (zoals bij Juffie) met room en aardbeien toe.
Wat een heerlijke dag vol momenten met gouden randjes.


Recept:

500g meel (ik deed bloem en meel gemengd)
1 el wijnsteenpoeder
200g gesmolten kokosolie
150g kokosbloesemsuiker
3 eieren
1 mespunt vanille
snufje zout
200ml rijstmelk

Meng het meel met het wijnsteenpoeder.
Maak een kuiltje en doe daarin de eieren en de kokosolie.
Meng dit met het meel tot een dik papje.
Voeg het zout en de vanille toe.
Voeg nu beetje bij beetje de rijstmelk toe.
Het deeg is een vloeibaar deeg maar redelijk stevig.
Terwijl het deeg staat te rusten, laat je het wafelijzer opwarmen.
Giet steeds een beetje deeg aan iedere kant van het wafel ijzer en bak de wafels goudbruin en gaar.
Heel lekker erbij is rijstroom of slagroom en aardbeien.

Fijne week,
Marilke Jorinde



zaterdag 10 mei 2014

Weg

Er werd heel hard gewerkt. Mijn lieve man, maakte heel wat plankjes aan de schutting om de potten en pannen van de zandbak op te zetten (ze werden keurig gebeitst, en met mooie stammetjes afgewerkt), verbreedde de zandbak opdat als er taartjes worden gebakken, en dat wordt er regelmatig, ze niet steeds van de rand af kukelen, tot grote teleurstelling van de bakkers. 



Ik ruimde de keukenkasten maar weer eens op, deed dingen weg (werd hiertoe geïnspireerd door een vriendin die 100 dingen weg doet) maakte alles schoon, ruimde nog meer op en de kinderen speelden heerlijk buiten en genoten van het heerlijke weer.
Ondertussen dronk ik thee met iemand die ik nog niet zo lang geleden ontmoette en droomden we en maakten plannen, maar daarover later meer.
We sloten de vakantie af met een paar dagen weg richting de Veluwen. Op een heerlijk bungalow parkje, met een biologisch winkeltje, een houten huisje om in te wonen en dat alles midden in het bos en de natuur. Ik werd helemaal gelukkig van al dat groen, die vele vogels en onze huiseekhoorns de samen met alle vogels brood en nootjes kwamen knabbelen op de tuintafel of het grasveldje voor ons tuinraam.
Er was een klein kinderboerderijtje met allemaal lammetjes, biggetjes, kalfjes, kuikens, jonge konijnen en ga zo maar door. Iedere ochtend mochten de kinderen helpen met voeren. 



Dit was vier dagen lang een waar feest voor ze. 
We hebben zo genoten, alleen maar tijd voor onszelf, samen. Meegenomen door het spel, de fantasie van je spelende kinderen. 



Dat de nachten een ramp waren, je er veelvuldig uit moet vanwege verlatingsangst, nieuwe omgeving, ziek zijn, dat vervaagt al snel weer naar de achtergrond, zeker als de eerste nacht thuis dan weer helemaal rustig verloopt. 
En nu weer aan het werk, een omgeving scheppen waarin de kinderen uitgedaagd worden en tot spelen kunnen komen.

Marilke Jorinde


donderdag 1 mei 2014

Hiep, hiep, hoera! Elke 5 jaar!


1 Mei 2009 werd Elke Elija geboren! Een meisje! het eerste meisje in 75 jaar aan de kant van mijn man. Wat ontzettend bijzonder, en wat is ze prachtig, fijntjes en klein.


Haar eerste glimlach! 


Op vakantie ging Elke voor het eerst helemaal zelf los staan, aan de rivier. Steeds maar weer en telkens opnieuw oefende ze dit! 





Bakken doet ze net zo graag als haar moeder.



Picknicken zou iedere dag mogen. Dat is het echte leven!


Eerste dag met bril.


Heb ik iets gevangen? Vissen in de grote rivier was iedere keer weer een hele beleving en zorgde voor veel pret. Hoe klein de vangst ook was.




Kaarsen trekken doen we gedurende de adventstijd bijna dagelijks. Elke had de dikste. Hoe ze dit deed, we doopten allemaal evenveel, ik weet het niet. Dat ze het kan en heerlijk vindt was duidelijk.



Vandaag, helemaal jarig, zingend voor zichzelf: drie violen en de trommel en de fluit en de vlaggen hangen uit, want ik ben jaharig! Eindelijk is het dan zover en mag ik mijn verjaardag vieren.... 
Zo zong Elke de dag door. En wat is ze verwend! Haar cadeautafeltje heeft geen plek meer over. 
Ze wenste zich Roomtaart met aardbeien, aardbeientaart en chocoladetaart. Als versiering misschien marsepein?!
Alles was helemaal perfect en Elke is helemaal gelukkig. Ze kreeg van haar peettante een prachtig popje, met twee staartje en een te snoezig gezichtje. Ze noemt haar Pipi Linte! Ze heeft ook wel wat weg van Pipi Langkous.
Samen met haar Poppelijne moesten ze mee naar boven en mochten ze bij haar logeren. 
Gelukkig, dat is wat ons meisje vandaag was!
Heerlijk om haar zo te zien genieten, te zien stralen en lachen.

Marilke Jorinde

maandag 28 april 2014

Snelle Chocolade snack



Heel erg lekkere Chocolade, noten "bonbons". Dezelfde dag nog (vandaag en nee, niet alleen) waren ze op!

Recept:

100g kokosolie 
2 el cacaopoeder
4 el dadelstroop
2 el notenpasta (hazelnoot, amandel of gemengde noten)
1 el rozijnen

Smelt de kokosolie op laag vuur in een pannetje.
Voeg de dadelstroop, de notenpasta en de cacaopoeder toe.
Goed roeren, het moet een gladde massa worden.
Voeg als laatste de rozijnen toe.
Zet kleine papieren cupcake vormpjes in een muffinvorm.
Giet het mengsel in 24 kleine cupcake vormpjes.
Zet ze ongeveer 30 min in de vriezer tot ze stijf zijn. Het gaat vrij snel.

Eet smakelijk!!
Marilke Jorinde

zondag 27 april 2014

De Paashaas, de Paashaas, hij is weer in het land.....

De Paashaas, de Paashaas, hij is weer in het land! En aan zijn ene pootje hangt een grote mand. Zijn mand zit vol met eieren bim, bam, beieren en volgend jaar komt hij weerom bim, bam, bom!


De tuinkers werd met veel zorg en liefde gezaaid. Net op tijd, want bij het paasontbijt stonden de sprietjes vrolijk rechtop en geurden heerlijk. Ze mochten echter niet opgegeten worden, dat konden ze niet over hun hard verkrijgen. Nu staat de tuinkers op de seizoentafel te wachten en weet met zichzelf niet goed raad. De stengels zijn zooo lang, dat ze grote moeite hebben om fier rechtop te blijven staan. Maar de kinderen zijn tevreden en trots! Iedere dag komen ze even kijken hoe ze erbij staan.


Klaar om de eieren van de Paashaas te zoeken. Glunderend en wel! Colaa, werd vandaag Cocola. En gesmuld werd er, zijn eerste chocolade ei.


Zelfs in mijn vogelhuis mama! 


Grote pret hadden ze alle drie. En wat zijn Seppe en Elke alweer groot. Ze helpen Rein met zoeken, geven hem ook eieren en nemen hem mee door de tuin. Heerlijk om te zien, een warm gevoel bekruipt me en laat me die dag niet meer los. Het was genieten.


Zelfgebakken paasbrood. 

Recept:

500g bloem 
250ml rijstmelk of water
1 el gist
scheutje agavesiroop
1 mespunt kardemom
snufje zout
1 hand gewelde rozijnen
1/2 hand gewelde abrikozen in stukjes
1 ei

Verwarm de oven voor op 180 C.
Doe de bloem in een kom en maak in het midden een kuiltje.
Doe de gist in het kuiltje en voeg wat van de melk toe.
Roer de melk een beetje door de gist en een beetje bloem zodat een vloeibaar papje ontstaat in het kuiltje.
Laat dit 10 min. rusten.
Voeg het zout toe, het zoetmiddel en de kardemom.
Voeg beetje bij beetje de melk toe en kneed het deeg tot een soepel niet kleverig deeg.
Laat het deeg ongeveer een uurtje rusten, tot het in volume is verdubbeld.
Voeg dan de rozijnen en abrikozen toe. Kneed alles goed door en breng het deeg in de gewenste vorm.
Maak een nestje voor het ei en leg dit op het deeg.
Bestrijk het brood met wat melk.
Bak het brood in de voorverwarmde oven tot het mooi goudbruin is en de prikker er schoon uit komt. Ongeveer 30 min.


Op weg naar de Paasbrunch. de hoed kreeg Elke van haar Opa. Hij is nog van haar overgroot oma geweest. Een echte dame.


Fijne week!
Marilke Jorinde

zondag 13 april 2014

Taartjes bakken

Terwijl ik iedere gelegenheid aangrijp om te bakken en veel aan het uitproberen ben, wel suiker, geen suiker, kokosbloesemsuiker enz. wordt er door de kinderen ook bijna dagelijks gebakken. Is het niet in hun huisje dan wel in de zandbak of in de hut in de heg.



Rein bakte deze twee pronkstukken en versierde ze. Ik ben de trotse moeder en kreeg ze geschonken.




Chocoladetaart met gekarameliseerde pitten en noten

Recept:
(voor een taartvorm van 24 cm doorsnede)

4 eieren
100g dadelstroop
150g amandelmeel
50g cacao
30g gesmolten kokosolie
1 handje gehakte amandelen
1 handje gehakte hazelnoten
1/2 hand gehakte walnoten
1/2 hand pompoenpitten
1/2 hand zonnebloempitten
1 hand dadels in ringen gesneden
50g of een flinke scheut dadelstroop

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Doe de eieren in een kom en mix ze tot een bleek en luchtig mengsel.
Voeg terwijl de mixer draait beetje bij beetje de dadelstroop toe.
Schep voorzichtig het amandelmeel door het eimengsel.
Zeef de cacao boven het eimengsel en vouw dit door het beslag.
Voeg de gesmolten kokosolie toe en roer deze er voorzichtig doorheen.
Schep het beslag in een ingevette vorm en zet in de oven.
Hij is klaar als de prikker er droog uit komt.

Maak ondertussen in een koekenpan de gekarameliseerde pitten en noten.
Rooster de pitten en noten even in een warme oven van 180 °C.
Doe een flinke scheut dadelstroop in een koekenpan en verhit deze. 
Voeg hierbij de pitten en noten en de dadelringen.
Blijf roeren en laat even doorkoken.
Verdeel het notenmengsel over de bovenkant van de taart en laat afkoelen.

Een heerlijke krokante touch bij een luchtige chocoladetaart. Mijn moeder zei: "Zo wil ik mijn chocoladenotentaart altijd eten, dit is wat ik bedoel." Een groter compliment kon ik niet krijgen natuurlijk.




Suiker -en zuivelvrije rozijnenwafeltjes

Recept:
(voor 30 wafeltjes)

75 gram kokosolie
3/4 dl rijstmelk
2 eieren
75 gram palmsuiker
1 uitgeschraapt vanillestokje
400 gram bloem

1 tl wijnsteenpoeder
mespuntje zout
100 gram rozijnen

Smelt de kokosolie op een laag vuur.
Voeg de rijstmelk toe en laat het afkoelen. 
Wel de rozijnen in kokend water. 
Klop het ei met de palmsuiker en de vanille tot een dikke creme. 
Voeg al kloppend het meel, het zout en het kokosoliemengsel erdoor totdat het een gladde massa is. 
Roer de rozijnen er door en bak de wafels met het wafelijzer. 
Voor je het weet heb je er geen meer over!
Ze zijn niet erg lang houdbaar, ze worden na enkele dagen wat droog.

Fijne week toegewenst!
Marilke Jorinde

woensdag 9 april 2014

Ziek

Terwijl de lente vol overgave zijn intrede doet, de knoppen open barsten, niet opgewassen tegen zoveel warmte en de zon, de luchten soms adembenemend mooi zijn en alles om me heen naar bloesem ruikt, lag ik ziek bibberend en met flinke koorts in bed. Het is lang geleden dat ik me zo voelde. Ellendig! Seppe begon, met de koorts, ik nam over en ben nog steeds bezig met op krachten te komen. Rien heeft nu het stokje over genomen. Wie zal de volgende zijn????
Toch maakten we vandaag een kleine wandeling met de (oppas)kinderen naar het "Kabouterbosje" een heel lieflijk, piepklein bosje, vlak om de hoek, op zoek naar stokken voor onze palm pasen stok. We hebben gezocht en gevonden. Een hele stapel zelfs werd er ijverig verzameld door de kleintjes.
Paardenbloemen werden uit en weggeblazen, wensen werden gedaan en dat allemaal onder het genot van een oorverdovend vogelconcert in ons piepkleine "Kabouterbosje". Wat een heerlijkheid!

Ik heb ondertussen zoveel taarten, cakejes en koekjes gebakken om met jullie te delen, maar dit moet nog even wachten tot ik wat meer tijd en energie heb.

Fijne palm pasen vrijdag!
Marilke Jorinde