Pagina's

donderdag 29 augustus 2013

Haverkoekjes en zelfgebakken zuurdesenbrood



Gisteren bakte ik haverkoekjes. Ze zijn iedere keer weer heerlijk! Een beetje raar om over mijn eigen koekjes te zeggen, maar het is gewoon echt zo!

Recept:

Ongeveer 30 tot 40 koekjes
200g zachte boter
75g rietsuiker
200g bloem 
100g havermoutvlokken
1 1/2 tl wijsteenpoeder
1 tl vanille of vanille aroma
1/2 kleine tl zout

Verwarm de oven voor op 150 °C.
Mix de boter en het zoetmiddel tot een romig en bleek mengsel. Niet te lang.
Voeg de bloem, de havermoutvlokken, de vanille, het zout en het wijnsteenpoeder toe. 
Kneed alles tot een stevig deeg, wat nog ietwat plakkerig is.
Neem twee theelepels en maak kleine hoopjes op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Druk ze wat plat en geef ze vorm.
Wat ook kan is dat je al het deeg plat drukt op de bakplaat tot één grote plak.
Bak de koekjes licht goudbruin in 15 tot 20 min.
Als je er één plak van hebt gemaakt dan kan je de koekjes snijden als ze iets zijn afgekoeld. Bijvoorbeeld in vierkantjes.


Eet en geniet!

Van een vriendin kreeg ik gedroogde zuurdesem in een potje. Zij maakt haar eigen zuurdesembrood en dat heb ik al enkele keren cadeau gekregen. Het is heerlijk zacht van smaak en moeilijk om mee te stoppen als je er van gegeten hebt.
Nu heb ik dus een potje met gedroogde zuurdesem. Ik hoefde alleen maar water toe te voegen. Dit papje moest twee dagen rusten. Daarna begon het harde werken. Er moest meel worden toegevoegd en water. 


Seppe is een goede helper.

Weer rust. Daarna weer meel en water en een beetje zout. Toen mocht het gekneed worden. Er zaten nog wat handelingen tussen, maar die heb ik even gelaten voor wat het was. 



We hebben gekneed en gevouwen dat het een lust was en daarna het brood op een bebloemde handdoek te rusten gelegd, zachtjes toegedekt.



Het rusten van het brood duurt steeds tussen de drie en de vijf uur.
Vanavond kon het dan eindelijk na nog een keer flink kneden in de oven.
Vergezeld van een bakje water verdween het ruim een uur in de oven. 
Het brood is prachtig geworden en voelt heel zwaar! Als het nu ook nog lekker is, dan heb ik mijn eerste zuurdesembrood gebakken. Ik ben heel benieuwd morgenochtend.
Langer kan ik niet meer wachten, al zeggen ze dat het brood na twee of drie dagen nog lekkerder is.

Mijn eerste zuurdesembrood.

Ik laat jullie weten hoe hij vanbinnen geworden is en of hij lekker was.

Fijn weekend!
Marilke Jorinde







Geen opmerkingen:

Een reactie posten