Pagina's

dinsdag 7 januari 2014

Driekoningen

Daar kwamen drie koningen met ene ster, daar kwamen drie koningen met ene ster, zij kwamen van bij en zij kwamen van ver, zij kwamen van bij en zij kwamen van ver.....


In Belgiƫ waar ik tot mijn dertiende woonde, gaan we na het eten van de driekoningentaart, het brood, of de cake, verkleed als de drie koningen de straat op en gaan zingend langs de huizen. Dan kregen we lekkers en/of geld als dank voor ons zingen. Mijn vader, of de Sint , dat weet ik niet meer zo goed, maakte voor ons een prachtige houten draaister. Als je aan het elastiekje trok dan bleef hij maar zoevend draaien. Prachtig was dat. Soms kwam je ook nog andere koningen tegen. In Den Haag waar ik daarna woonde probeerden we dit verder te zetten in de straat. Dit was niet zoals in Belgiƫ en voor de mensen erg vreemd. Soms mis ik het wel, ik zou zo graag met de kinderen door de straten trekken, en over een paar jaar kunnen ze het dan zelf. Maar ja, nu nog de moed vinden om iets te doen wat hier geen gewoonte is.

Vandaag maakten Seppe en Elke een eigen kroon en naaide ik op de valreep nog een blauw manteltje, want een lap was niet goed genoeg. Gelukkig zei Seppe nog: "O, wat mooi mama, dat kan je echt snel en goed."



Ik bakte gisteren een driekoningencake omdat het Driekoningen was. Eerst dacht ik nog gewoon zoals ieder jaar een prachtig vlechtbrood te maken en daar de bonen in te verstoppen. Maar zoals ik al schreef eten mijn man en ik zoveel mogelijk volgens de principes van de Voedsel Zandloper (feestjes, verjaardagen en bezoekjes daargelaten) en ik houd heel erg van nieuwe dingen verzinnen, beperkingen zorgen dan weer voor een extra uitdaging. Dus bakte ik een cake die goed zou passen bij hoe we nu eten. In de Voedsel Zandloper maken ze alleen gebruik van het zoetmiddel stevia. Ik doe dit niet (nog zo'n aanpassing), ik bak met kokosbloesemsuiker of palmsuiker. Hj viel erg in de smaak bij de kinderen en ons. De rozijnen maakten hem extra zoet.



Recept:

150g amandelmeel
100g havermeel (havermout in de keukenmachine fijn gemalen)
25g havermout
1 1/2 tl wijnsteenpoeder
3 eieren
100ml zonnebloem olie of kokosolie
75g palmsuiker
100ml amandelmelk
2 handen geweekte rozijnen
3 noten, voor de 3 koningen

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Doe het zoetmiddel, de eieren en de olie in een kom en mix dit tot een luchtige romige massa.
Voeg het amandelmeel, het havermeel, de havermout en het wijsteenpoeder toe en mix dit door het beslag.
Voeg de amandelmelk en de rozijnen toe en meng dit goed door het deeg.
Vet een bakvorm in en bestuif hem met meel.
Giet het beslag in de bakvorm en laat de noten er op verschillende plaatsen in glijden en wegzakken.
Plaats de cake in de oven.
Bak de cake goudbruin, hij is gaar wanneer het prikkertje er droog uitkomt. Zo'n 25 min. tot 30 min.


Verder maakten we deze week Rosti van pastinaak. Een recept uit de AH van deze maand. We pasten het recept aan, voegden wat dingen toe.
O, wat waren ze lekker!!!! De zoete smaak van de pastinaak en de pittige smaak van de kaas. Mmmmm! Ze zijn echt in een ommezien gemaakt en zeker het proberen waard.


Recept:

2 pastinaken
3 eiwitten
1 eierdooier
een flinke hand pittige, oude geitenkaas
zout
peper
olijfolie om in te bakken

Rasp de pastinaken grof.
Rasp de kaas en meng deze door de geraspte pastinaak.
Meng ook de eierdooier door het pastinaak mengsel.
Klop de eiwitten stijf en spatel deze door de pastinaak.
Voeg zout en peper naar smaak toe.
Verhit de olie in de pan en leg steeds drie hoopjes pastinaak mengsel in de pan. Bak ze aan beide kanten goudbruin.







Eet smakelijk en geniet van deze prachtige tijd.
Marilke Jorinde


Geen opmerkingen:

Een reactie posten