Pagina's

maandag 20 januari 2014

Kastanje pannenkoekjes en zo veel meer

Laatst kwam ik thuis na het hardlopen. De kinderen hadden al geluncht en de jongste lag al op bed. Staat er nadat ik uit de douche kom een heerlijke gegrilde en verse salade voor me klaar. Als dat geen liefde is.


Gegrilde pastinaak, wortel, paprika, courgette en een heerlijke ruccola salade met tomaat en feta.
Op zoek naar lekkere pannenkoekjes. Liefst zonder tarwe -of speltmeel. Dus ben ik aan de slag gegaan. Ik had vorig jaar een keer pannenkoeken gegeten met kastanjemeel, gemaakt door een ouder uit de klas, die waren heerlijk. Kastanjemeel gebruikte ik als uitgangspunt en dit heb ik aangevuld. Ze waren heerlijk moet ik zeggen. Bij de laatste pannenkoeken voegde ik geplette banaan aan het beslag toe. Dit maakte ze nog lekkerder en er hoefde hierdoor eigenlijk ook niets meer op. De pannenkoeken hebben een vrij donkere kleur.

Recept:

65g kastanjemeel
35g amandelmeel
30g havermout
20g boekweitmeel
2 eieren
snufje zout
ongeveer 400ml rijstmelk
optioneel: 1 geplette banaan

Doe de droge bestanddelen in een kom. Voeg de eieren toe en wat van de rijstmelk. Roer alles goed door elkaar. Voeg beetje bij beetje de rijstmelk toe. Ik maakte een beslag wat vrij dik is, niet zo vloeibaar als beslag van "gewone" pannenkoeken. Als je ze wilt bakken met banaan, voeg dan nu de geplette banaan toe en roer alles nog eens goed door elkaar.
Bak de pannenkoeken in wat zonnebloemolie of olijfolie. 
Genieten maar!



Sint bracht een bouwpakket voor Seppe. Het zou een vogelhuisje worden. Na een weekendje timmeren met papa hing er ineens dit in de tuin! Het is prachtig geworden en zowel zoon als zijn vader zijn zo trots als een pauw.



Seppe zag vlakbij het vogelhuisje een loshangend plankje. Hij snelde naar de schuur nam zijn hamer en begon het plankje vast te timmeren. Heerlijk hem zo  bezig te zien.



De sjaal en muts die ik haakte voor Elke. Voor de sjaal gebruikte ik dit patroon.
Voor de muts gebruikte ik dit patroon als uitgangspunt.




Dit werd de sjaal voor Seppe. De gebruikte steek is steeds een vaste, een losse, een vaste, een losse enz. Begin iedere nieuwe rij met twee lossen, daarna een vaste in de tweede steek.



We maakten van zoutdeeg cakejes en broodjes, er werd zelfs een zwaard gemaakt. Na het bakken hebben de kinderen ze naar eigen fantasie en kunnen geschilderd. Ze vonden het heerlijk.

Recept:

1kg bloem
600ml water
500g zout
3 el zonnenbloemolie

Doe de bloem in een kom en maak een kuiltje in het midden.
Doe in het kuiltje het zout en het water. Laat het zout oplossen.
Voeg de olie toe en meng de bloem door het zoute water.
Kneed er een soepel deeg van. Voeg als het te droog is nog wat water toe.
Maak de figuren.
Kleine figuren kunnen 20 mi. op 170 °C. Grote figuren moeten ongeveer 40 min.

Een fijne avond,
Marilke Jorinde


Geen opmerkingen:

Een reactie posten