Pagina's

dinsdag 15 oktober 2013

Herfstmaaltijd


Soms weet ik echt niet wat te koken. Dan schiet me gewoon echt even niets te binnen. Zeker as ik niet weer eens pasta, of aardappelen of rijst wil koken. Of ik heb niet de ingrediƫnten in huis van wat ik wil koken. Dan ga je toch gewoon naar de winkel denk je dan. Nee. Wij hebben de afspraak dat we een keer per week boodschappen doen. Het was even inkomen maar nu lukt dit vrij aardig en kook ik dus met wat we in huis hebben. Ik word er wel inventief van.
Wat zullen we eens eten?!  
Ik had nog een halve flespompoen, wilde graag linzen en had allerlei paddenstoelen. Ik maakte er een heerlijke linzenschotel van die eigenlijk beter uit de pan kwam dan van tevoren gedacht. Manlief en de kinderen waren dol enthousiast. Dus hier ook het recept voor jullie.

Recept:
voor 4 personen

300g rode linzen
1 el olijfolie
1 ui fijn gesnipperd
3 tenen knoflook fijn geperst
1/2 flespompoen
250g rundergehakt
125g champignons
100g oesterzwammen
50g shiitake en/of portobello 
100 tot 150ml goede rode wijn
kruidenzout
peper
1 handje gehakte en walnoten 
1/2 handje gehakte amandelen
50g geraspte pecorino
1/2 bosje fijngeknipte peterselie

Kook de linzen gaar zoals beschreven staat op de verpakking en giet af wanneer hij beetgaar is. Zet de linzen daarna even opzij.
Snijd de 1/2 flespompoen in stukken, niet te groot en kook deze in een laagje water, met zout, net beetgaar.
Fruit ondertussen in een koekenpan de ui en de uitgeperste knoflook in de olijfolie.
Voeg het rundergehakt toe en bak het.
Voeg kruidenzout en peper toe naar eigen smaak en inzicht.
Wanneer het gehakt bijna gaar is kunnen de paddenstoelen worden toegevoegd.
Giet ondertussen de pompoen af en voeg deze toe met een klein beetje van het het kookvocht.
Wanneer het goed aan het pruttelen is kan de wijn worden toegevoegd.
Zijn de champignons bijna gaar in de pan dan kunnen de linzen worden toegevoegd.
Laat nog twee minuten koken en roer ongeveer de helft van de pecorino erdoorheen, de helft van de noten en de peterselie.
Wanneer de linzenschotel op het bord wordt geschept strooi je over iedere portie nog wat gehakte noten en geraspte pecorino. 

Eet smakelijk, 
Marilke Jorinde









Geen opmerkingen:

Een reactie posten