Pagina's

maandag 21 oktober 2013

Kruidige speculaasjes



Sorry ik heb het zo druk, dat ik aan een heleboel toe kom maar aan een heleboel ook niet. Ik kom echt uren te kort op een dag. 
Vandaag bijvoorbeeld: begon de dag om 4.30u omdat onze jongste zoon vond dat de dag begonnen was. Hij schonk mij, liggend onder een slaapzak op de bank, een heleboel met liefde geschonken bekertjes kosh of kowie (lees koffie), dat drink ik nooit, papa wel, maar thee schonk hij niet de vroege vogel. Ik heb drie taarten gebakken voor een bestelling bij Taartjes en Thee. Daarna kwamen twee hele lieve meisjes waarvan ik gastouder ben enkele uren bij mij spelen. Mijn twee oudsten moesten om 13.00u van school worden opgehaald. Als kleine kinderen eten is de ravage onder tafel soms niet te overzien, nou bij deze twee kleintjes, waaronder eentje van mij, is dat iedere keer weer het geval. Wel aten ze met veel smaak en zin hun bruine zeer stevige boterhammen op. Dus ja twee kinderen naar bed voor een middagslaapje, drie kleuters aan het spelen (piraatje). Ik aan het vegen, afruimen, afwassen, alvast koken.
Al de kinderen zijn in het weekend bij hun opa en oma geweest. Die van mij waren vrij moe en hadden niet veel over. Een groot deel van het spel ging dus over wie wel lief was en wie niet en wat wel mocht en wat niet.
En tot overmaat van ramp word ik opgebeld door een collega, we zitten op je te wachten. Op mij????!
Ben een zeer belangrijke afspraak compleet vergeten.
Kinderen weer uit bed, en ga zo maar door. De afgelopen week was eigenlijk niet anders, nieuw geverfde muren, nieuwe kapstok gemaakt. Als het helemaal af is komt het op de foto. Maar ik ben wel gelukkig, alleen wordt het me soms even te veel.



Dus een simpel recept van enkele dagen geleden toen ons huis ook weer gezellig vol was met kinderen. We bakten toen kruidige speculaasjes en die namen ze trots mee in een simpel zakje.

Recept:
voor ongeveer 50 speculaasjes

200g boter
100g appelstroop
100g ahorn siroop
300g bloem of bloem en meel gemengd
100g havermout
eventueel 1 ei
2 tl kaneel
2 tl nootmuskaat
2 tl piment
1 tl kardemom
2 tl gemberpoeder

Verwarm de oven voor op 200 C.
Doe de kruiden in een kom en roer ze goed door elkaar.
Voeg de boter toe en de zoetmiddelen.
Mix alles goed door elkaar.
Voeg dan de bloem en de havermout (eventueel een ei) toe en meng alles tot een stevig kneedbaar deeg.
Leg het deeg voor min. 1 uur weg in de koelkast.
Rol het deeg uit en druk er vormpjes uit.
Leg ze op een met bakpapier bekleedde bakplaat en bak ze in ongeveer 8 min. gaar. 



Tot binnenkort,
Marilke Jorinde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten