Pagina's

dinsdag 29 oktober 2013

Druk, drukker, drukst en peren-walnotencrumble


Afgelopen week was een soort marathon. Maar dan in mijn eigen huis. Naast mijn werk als gastouder had ik heel wat bestellingen bij Taartjes en Thee (perenclafoutis, pruimentaart, appelmangotaart, dit alles tweemaal). Een catering waarvoor maar liefst 6 quiches moesten worden gebakken, 

Broccoli met zalm quiche

twee flinke salades en drie chocoladetaarten en om de week af te sluiten nog een aanname gesprek met de moeder van een nieuw kindje en dit alles in het engels. 

Perenclafoutis

Pruimentaart

Appel-mangotaart
Het was heerlijk om zo te kunnen bakken en lekkere dingen te kunnen maken voor mijn klanten. Wat houd ik daar toch van! Maar zaterdag toen om 13.00u dan eindelijk de laatste taart uit de oven was gehaald moest ik toch even bijkomen op de bank. 


Gelukkig heb ik een hele lieve man die een flinke boterham met gebakken ei met tomaat voor me klaarmaakte en daar knapte ik aardig van op. 
Toen werden we ook nog uitgenodigd bij vrienden om een hapje te komen eten met het gezin. Heerlijke zelfgebakken pizza op een heuse pizzasteen, echt dit zijn de lekkerste pizza's ever!

Ondertussen groef Seppe tot aan het grondwater in de zandbak en was hierop zeer trots!



Rein ontdekte de "aflikkers" zoals ze door zijn broer en zus worden genoemd.


Elke raapte samen met haar broers een kruiwagen vol met eikels om een ketting mee te rijgen. De ketting moet nog gemaakt worden maar met de eikels wordt iedere dag volop gespeeld.


We bakten broodjes, want dat doen we op donderdag, daar kijkt iedereen altijd heel erg naar uit. Seppe maakte een hele mooie vogel en Elke maakte een paddestoel. Als trotse moeder laat ik jullie even mee genieten van hun kunstzinnige bakwerk.



Zondag duurde de ochtend wel heel erg lang. Normaal fietsen we altijd rond kwart voor acht naar het bakkertje een eindje verderop. Daar halen we dan een heleboel pistolets, de kinderen krijgen een knabbelstokje en dan beginnen we aan de terugtocht om thuis heerlijk te genieten van een uitgebreid zondags ontbijt.
Het duurde zolang voordat het acht uur was dat ik een hele stapel pannenkoeken bakte en we een waar pannenkoeken ontbijt hadden. Met zelfgemaakte appelmoes en slagroom was het echt smullen geblazen.


De peren van deze week worden al rijp als je er naar kijkt. Ik maakte er een heerlijk toetje mee.



Recept:
voor 6 tot 8 personen

4 tot 6 flinke peren
1 sinaasappel
100g gemalen walnoten
80g havervlokken
50g meel of bloem
75g kokosbloesemsuiker
175g koude boter, in blokjes
een snufje kaneel

Verwarm de oven voor op 200 
°C. 
Schil de peren en snijdt ze in stukjes.
Doe ze in een ovenschaal.
Rasp de schil van de sinaasappel en voeg deze toe aan de stukjes peer.
Pers de helft van de sinaasappel en giet het sap over de peer. 
Strooi er een klein beetje kaneel over.
Meng in een kom de gemalen walnoten, meel, havervlokken kokosbloesemsuiker. 
Voeg de koude boter toe en kneed het deeg met je vingertoppen tot een kruimelig, ietwat brokkelig deeg.
Strooi het kruimeldeeg over de peren.
Zet de ovenschaal voor ongeveer 20 min. in de oven. Als de bovenkant goudbruin wordt is de peren-walnotencrumle klaar.



Recept:

1 mango
2 bananen
400ml kokosmelk

Doe alles in een blender.
Mix het tot een gladde smoothie en geniet van een heerlijk zoete en zachte drank.

Een fijne week allemaal!
Marilke Jorinde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten