Pagina's

donderdag 22 augustus 2013

Aardbeiencakejes met room


Seppe bouwde een piratenschip, met kanonnen, roer en anker. Rein mocht meevaren.
Vandaag waren er weer kinderen bij mij te gast, waar ik op mocht passen. Dit doe ik nu sinds twee weken als officieel gastouder. Geweldig om te kunnen zien hoe ze samen tot spel komen, klein en groot. Hoe ze door hun fantasie worden meegenomen in een andere wereld en een tafeltje plots een boot wordt, een zeefachtige lepel een anker. Poppenmoeders die liefdevol hun poppenkind te eten en te drinken geven, leren lopen en verzorgen. Zachte kinderstemmetjes die, voor zich uit vertellend, spelen. Hoe dit zo allemaal gekomen is vertel ik later nog een keer.
We bakten samen Aardbeiencakejes met room om te vieren dat M. bijna vier jaar is en naar school gaat. Ze lukten bijzonder goed. Ze zijn zo mooi geel door de eieren van onze eigen krielkippetjes en ze zijn heel simpel. Zeker het proberen waard.


Aardbeiencakeje met room

Recept:

150g zachte boter
110g rietsuiker of ahorn siroop
3 eieren
1/2 tl vanille aroma
300g bloem of meel
2 tl wijnsteenpoeder of bakpoeder
200ml yoghurt
400g bevroren aardbeien, verse kan ook
200ml slagroom
aardbeienjam

Verwarm de oven voor op 190 °C.

Mix de boter en het zoetmiddel tot een luchtige massa.
Voeg de eieren en de vanille toe en blijf mixen.
Doe de bloem en het wijnsteenpoeder erbij en spatel dit met een lepel goed door het botermengsel heen. 
Voeg de yoghurt toe. Het moet nu een goed te mengen beslag worden, soepel en niet te droog. Is het te dik dan kan je nog wat yoghurt toevoegen.
Voeg als laatste de bevroren aardbeien toe.
Schep het beslag in cakevormpjes en laat ze bakken tot ze goudbruin zijn. Ongeveer 15 tot 20 min..
Laat de cakejes afkoelen.
Sla ondertussen de slagroom stijf en voeg daarna een flinke el aardbeienjam toe, je krijgt dan mooie roze slagroom.
Schep een toefje op ieder cakeje of spuit er een mooi toefje op.


Ik wilde gauw even de sla bij de kippen gooien. Toen ik onze tuin inliep hing deze luchtballon boven onze tuin. Groot! Ik kon hem voor mijn gevoel bijna aanraken. Ik rende voor het fototoestel, zijn de batterijen leeg!! Toen maar met mijn mobiel. Het ziet er minder imposant uit als toen ik hem voor't eerst zag, maar goed. 


Hele fijne avond!
Marilke Jorinde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten