Pagina's

zondag 18 augustus 2013

Hieperde pieperde piep hoera!



Gisteren was mijn allerliefste petekind Lola Lien jarig! Ik heb er maar eentje hoor, maar ze is zonder twijfel het liefste, mooiste en knapste petekind dat er bestaat. Gisteren vierden we dat ze 1 jaar werd! 
Zingend, het hele verjaardagsrepertoire kwam voorbij, reed ik met mijn twee jongste kinderen naar Den Haag (de oudste had zijn eerste zwempartijtje van een vriendje). De auto was volgeladen met cadeautjes en twee door mij gebakken suikervrije taarten. Een Blueberry cheesecake en een Aardbeien mascarpone taart. Ze waren op verzoek. Het recept kan je aan het einde lezen.
Als cadeautje maakte ik een dreumespopje of knuffelpopje. Ik volgde geen patroon maar ontwierp een patroontje wat mij mooi leek. Het hoofd vind ik altijd een hele worsteling. Het viel uiteindelijk goed mee. Alleen de haartjes, en die maakte ik de avond voordat het af moest zijn, kostten me erg veel moeite. Letterlijk bloed, zweet en tranen. Ik heb van alles geprobeerd maar was steeds niet tevreden met het resultaat. Het helpt dan ook niet dat ik nogal perfectionistisch ben. Na heel wat kapsels besloot ik om alleen een pony te maken en het hoofdje van een lieflijk mutsje te voorzien. Het is toch wel een alleraardigst popje geworden. Elke was meteen verliefd en wenst zich vurig ook zo'n popje! Nou een groter compliment kan een moeder zich niet wensen! Lola Lien sloot het popje in haar armen en knuffelde het volop. De naam? Die is nog niet geheel besloten. Elke doopte het popje Carolien...



Blueberry cheesecake

Het recept:
250g ricotta
250g volle kwark
4 eieren, eigeel en eiwit gesplitst
150g amandelmeel
1 tl vanille aroma of vanillepoeder (in de biowinkel verkrijgbaar)
100g agave siroop of ahorn siroop
2 el zelfrijzend bakmeel of bloem met 1 tl wijnsteenpoeder
300g bosbessen
50g agave sirop of ahorn siroop
eventueel 2 blaadjes gelatine

Verwarm de oven voor op 160 °C.
Doe de ricotta en de kwark in een schaal. 
Voeg de agave siroop of de ahorn siroop toe, de vanille en van de vier eieren het eigeel. 
Meng alles goed door elkaar tot het een mooi glad beslag is. 
Voeg het amandelmeel toe en het meel met het wijnsteenpoeder.
Meng het geheel tot een glad deeg.
Bekleed een vorm van ongeveer 22cm doorsnede met bakpapier en giet het beslag hierin. 
Zet de taart in de oven en laat de taart ongeveer 40 min. bakken. 
Laat hem voorzichtig afkoelen in de oven, eventueel met een klein kiertje. Hij zakt echter makkelijk in.
Ondertussen giet je het zoetmiddel in een pannetje en doe daarbij de helft van de bosbessen. Laat ze wat inkoken tot het een wat dikker jamachtig papje is geworden.
Voeg eventueel 2 blaadjes gelatine toe, kijk hierbij goed op de verpakking voor de gebruiksaanwijzing.
Laat het bosbessen mengsel afkoelen om het vervolgens op de taart te gieten.
Bestrooi daarna met de rest van de bosbessen en laat de taart verder afkoelen in de koelkast.
Een echte zomerse lekkernij!

Geniet!
Marilke Jorinde






1 opmerking:

  1. Carolien gaat overal mee naartoe met Lola Lien. Het is een prachtig popje en krijgt veel liefde van haar nieuwe, blije moedertje.

    Onze dank is groot!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen