Pagina's

zondag 25 augustus 2013

The animals went....

Ik had al jaren de wens om kippen te houden. Het leek me zo gezellig, hun gekakel en gescharrel de hele dag. Het rapen van de eieren leek me ook zeker geen straf. Voor de kinderen leek het me leuk om samen het hok schoon te maken, de kippen te voeren en niet in de laatste plaats om de eieren te rapen. 
Vorig jaar ging die kippenwens in vervulling. We werden de trotse eigenaars van vier kleine kuikentjes, die we kregen van Opa Bart, de opa van een vriendje van Seppe en Elke en een ware kippenliefhebber. 

Thea Tokketok en Gritje
 Al vrij snel bleken twee van de vier kuikentjes hanen te zijn. Ze kraaiden er lustig op los, om het hardst en het vroegst, in samenzang met de hanen van de kinderboerderij achter onze tuin. Dit was teveel van het goede voor de buren dus zijn de hanen verhuist naar biologische zorgboerderij De Hoeve, hier vlakbij. Naar alle waarschijnlijkheid hebben zij er heerlijk van gegeten.
Afijn, de kippen werden door de kinderen Thea Tokketok (naar de kip uit het verhaal van Vrouwtje Plooien van Beatrix Potter) en Gritje (omdat ze lijkt op het grit wat ze nodig hebben) genoemd. Mijn man, een echte klusser, met twee rechterhanden, bouwde een prachtig hok voor de kippen.


Waar ze na weken van aarzelen dan toch maar besloten om erin op stok te gaan.
Wat het verschonen betreft maken Seppe en Elke steeds ruzie. Ze willen allebei de beste plek en zijn steeds bang dat er niks meer overblijft om te doen. De eieren zijn heerlijk. Iedere zondag genieten we van een zacht gekookt eitje met het hele gezin.

't Vliegen van de vlieg was vlug gedaan want toen kwam onze Seppe er aan! O, o, o.....


"Mama kijk eens wat ik heb? Ik heb hem zelf gevangen op het raam en nu heb ik een glazen potje nodig met een deksel want dan kan ik hem houden en meenemen naar mijn kamer vannacht. Dan mag hij naast mijn bed in mijn kastje staan." Na enig overleg heeft hij de vlieg buiten gezet. "Op een fijn groen blaadje mama!"

Ook hebben een logeer konijn voor twee weken. Alle drie de kinderen vinden dit super leuk. Ik zou bijna overwegen om een eigen konijn te nemen, maar daar wachten we nog maar even mee. Rein die is het meest gelukkig en zit iedere dag meerdere malen per dag bij het konijn en vertelt honderduit en voorziet het konijn van lekkere blaadjes.



Een fijne week!
Marilke Jorinde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten